Frågor om läkemedel

Visa alla

Behöver man äta sin medicin livet ut?

Hej!
Har en son på 27 år och han har haft ulcerös kolit i ca 4 år. För ca 2 år sedan glömde han ibland att ta sin medicin och efter en tid slutade han med den. Han säger att han mår bra och magen fungerar bra. Själv är jag skeptisk om det är så bra att sluta med medicinen och är rädd att han ska bli sämre igen. Ska man äta medicinen livet ut?

Hej
I de flesta fall behöver man fortsätta med underhållsmedicinering för att hålla tarminflammationen i schack men det finns fall där inflammationen är lindrig och inte behöver behandlas kontinuerligt. Beslutet huruvida underhållsbehandling är nödvändig bör tas i samråd med behandlande läkare, dels beroende på hur patienten mår utan behandling men också beroende på hur tarmen ser ut vid endoskopisk bedömning (koloskopi) samt resultat av blod och avföringsprover.
Jag tycker således att din son bör stämma av med sin behandlande läkare.

Med vänlig hälsning
Perjohan Lindfors
Gastroenterolog

Finns det några läkemedel man inte får ta i samband med att göra en tatuering?

Hej!
Jag vill göra en tatuering men tänkte fråga om det är några speciella läkemedel som man inte får ta i samband med tatuering. Jag tar just nu TNF-hämmare, mezalasin, azatioprin, flouexetin, omeprazol och papaverin, något av dem som är dåliga i samband med tatuering? Tack för svar.

Med vänlig hälsning

Hej
När man är immunosupprimerad (behandlad med TNF-hämmare och/ eller immunomodulerande läkemedel som azatioprin) löper man generellt en ökad risk för infektioner, när man tatuerar sig framkallas en viss hudskada som då kan vara ingångsport för bakterier som orsakar infektion. Om du vill tatuera dig ska du se till att gå till en etablerad salong där man är mycket noga med hygienen och själv sedan följa skötselråden gällande tatueringen noggrant. Du bör dessutom stämma av med din läkare först.

Med vänlig hälsning
Perjohan Lindfors
Gastroenterolog

Är det farligt att dricka alkohol när man tar TNF-hämmare?

Hej!
Är det farligt att dricka alkohol i samband med att man tar TNF-hämmare?

Hej,
Det finns inga speciella risker förknippade med alkoholförtäring när man samtidigt
medicinerar med TNF-hämmare.

Med vänlig hälsning
Perjohan Lindfors
Gastroenterolog

Är budesonid en akutbehandling?

Hej!
Är 3 mg budesonid en akutmedicinering? Har själv ätit 6 mg om dagen i ca 12 år.

Hej,
Budesonid är ett kortisonpreparat som är konstruerat så att det mesta av läkemedlet verkar lokalt i tarmen och endast en mindre del kommer ut i blodbanan och når andra delar av kroppen. Av den anledningen kan man använda läkemedlet både som akutbehandling (då ofta initialt 9 mg) och som underhållsbehandling (då ofta 3-6 mg).
Trots den fördelaktiga verkningsmekanismen så kommer ändå en del kortison ut i cirkulationen, vilket man kan behöva ta hänsyn till vid långtidsbehandling hos t.ex. biverkningskänsliga individer eller om man har riskfaktorer för benskörhet eller diabetes.
Som långtidsbehandling kan man ofta ersätta budesonid med andra immunomodulerande läkemedel.

Med vänlig hälsning
Perjohan Lindfors
Gastroenterolog

Varför hjälper inte medicineringen?

Hej!
Jag har haft Crohn i 2 år nu och även haft stomi, men den är borta nu. Jag kan inte gå upp i vikt och har inte en endaste gång blivit bra i magen förutom när jag gick på morfin, då blev jag hård. Har även testat alla möjliga tabletter för att få hård mage men är alltid lös. Spelar ingen roll vad jag äter. Vad ska jag göra? Får panik, klarar inte detta mer. Finns det något annat man kan göra eller måste ja fixa morfin o gå på de hela livet för att magen ska fungera som den ska? TACKSAM FÖR SVAR!

MVH/Henrik

Hej Henrik,
När man har Crohns sjukdom kan man ha diarré av flera skäl. Det kan dels bero på aktiv inflammation, om så är fallet bör den medicinska antiinflammatoriska behandlingen ses över.
Man kan också få diarré som beror på att man opererat bort delar av tarmen, detta leder till en minskad förmåga för tarmen att suga upp vätskan i avföringen, vilket kan leda till diarré, detta tillstånd behandlas bäst med läkemedel som minskar tarmperistaltiken (loperamid) i individualiserad daglig dos.
Ibland kan man efter vissa typer av tarmoperationer få en minskad förmåga att återuppsuga fria gallsalter i den sista delen av tunntarmen, detta leder till att gallsalterna följer med ut i tjocktarmen och drar med sig vätska, vilket leder till diarré. Detta tillstånd kan behandlas med gallsaltsbindande läkemedel.
Så det första man måste fundera över är varför du har diarré, sedan prövar man med lämplig behandling, riktad mot den misstänkta orsaken.

Med vänlig hälsning
Perjohan Lindfors
Gastroenterolog

Min medicinering fungerar inte längre

Hej!
Äter mesalazin 4 tabletter 2 ggr dagligen, 5 azatioprin plus 5 kortisontabletter (hade 8 från början). Blev bättre först men nu har jag blivit sämre igen, ont i magen, diarré typ 5-8 ggr om dagen även på natten. Har både Crohns och IBS vad ska jag göra?

Hej,
Om du börjar må sämre igen är det viktigt att du tar kontakt med din läkare och informerar om läget så att lämpliga åtgärder kan vidtagas.

Med vänlig hälsning
Perjohan Lindfors
Gastroenterolog

Hur lång tid tar det innan medicinen är "ute" ur kroppen?

Hejsan!
Jag äter just nu azatioprin 75 mg x 2 och har väldigt stora besvär av eksem. Om jag är inne i en bra period och vill sluta med medicinen, hur lång tid tar det då innan medicinen är ”ute” ur kroppen?

Hälsningar Lovisa

Hej Lovisa
Det är viktigt att du samråder med din läkare om du vill sluta med din medicin.
Azatioprin bryts ner och försvinner ur kroppen relativt fort. Efter ca 1-2 veckor kan man räkna med att allt mätbart läkemedel försvunnit ur kroppen. Den antiinflammatoriska effekten av läkemedlet kvarstannar dock betydligt längre.

Med vänlig hälsning
Perjohan Lindfors
Gastroenterolog

Är sulfasalazin rätt medicin mot Crohns sjukdom?

Min husläkare har skrivit till mig medicin mot Crohns sjukdom som heter sulfasalazin, men jag tvivlar att det är rätt medicin mot Crohns sjukdom. Rätt eller fel? Tack för svaret på förhand.
MvH

Hej,
Sulfasalazin är ett läkemedel som hör till gruppen 5-ASA preparat. Vetenskapligt finns det bäst bevisad effekt av dessa preparat vid Ulcerös colit (UC). Preparat från denna grupp används en del även för Crohns sjukdom, speciellt om inflammationen är av en mildare typ och belägen i tjocktarmen. Det vetenskapliga underlaget för effekt vid Crohns sjukdom är dock sämre än vid UC. Man får således prova sig fram, om man får en god effekt i det enskilda fallet kan 5-ASA preparat användas men vid utebliven/dålig effekt bör annan behandling övervägas.

Med vänlig hälsning
Perjohan Lindfors
Gastroenterolog

Bör min dotter vara orolig för azatioprin, som hon har läst är cytostatika?

Hej!
Har en dotter som för några månader sedan fick diagnosen Crohns. Jag har även en systerdotter som har Crohns. Hon har gått igenom ”standard”-behandling inklusive azatioprin. Fick biverkningar i form av humörsvängningar och håravfall bla. Ersatte alla mediciner med dagligt intag av blåbär. Alla hennes prover är bra och även undersökningarna. Min dotter har naturligtvis provat blåbär också men även tagit sina cortisontabletter och antiinflammatoriska. Tyvärr har hennes prover blivit sämre sedan cortisondosen sänktes. Bör hon vara orolig för azatioprin? Hon har läst att det är cytostatika och det sätter igång tankar och funderingar. Tack på förhand från orolig mor.
Caroline

Hej Caroline
Azatioprin är ett immunomodulerande läkemedel som ofta används som underhållsbehandling vid Crohns sjukdom. Effekten är oftast mycket god och de flesta får inga besvärande biverkningar. Läkemedlet doseras efter kroppsvikt och innan behandlingen påbörjas kontrolleras oftast att man har ett normalt fungerande enzymsystem som kan bryta ner läkemedlet på ett bra sätt (det finns några procent av befolkningen som har en annan enzymaktivitet som gör att läkemedlet doseras annorlunda eller ska undvikas).

Vid behandling med denna typ av läkemedel kontrolleras också blodprover regelbundet för att se att man inte får någon oönskad påverkan av lever, bukspottkörtel och blodbildning (vilket är ovanligt), så man är under god övervakning under behandlingen.

Jag tycker inte att din dotter ska vara orolig för azatioprinbehandling utan betrakta det som en bra, väldokumenterad behandling där målet är att inflammationen i tarmen ska komma under kontroll.

Eftersom det tar några veckor innan azatioprinbehandlingen blir verksam behövs det ofta parallell behandling med kortison i nedtrappande dosering under de första 6-8 veckorna, sedan kan man om behandlingen är verksam sätta ut kortison helt.

Med vänlig hälsning
Perjohan Lindfors

Gastroenterolog

Finns det någon all-round-medicin?

Hej!
Jag har Crohns sedan 3 år. Insjuknandet bestod av magont, fick sedan kortison under 2 veckor, och symtomen försvann, sedan dess har jag varit symtomfri. Lite blod i avföringen första året men sedan försvann det helt. Men jag är alltid på min vakt. Senare detta år skall jag ut på långa resor i Nepal (Mount Everest) och kommer att vara utan tillgång till medicin m.m. under flera veckor. Vad tycker ni att jag ska göra om jag skulle få ont helt plötsligt, finns det någon all-round-medicin? Låter kanske som en konstig fråga men eftersom jag inte har haft några symtom så har det blivit så att man inte har satt sig in i det hela… bör jag kontakta läkare?
Peter

Hej Peter
Om du ska ut på långresa tycker jag att du ska kontakta din ansvariga läkare för en bedömning innan du åker. Man kan då undersöka dig och ta en del blodprover mm. för att bedöma om inflammationen är aktiv eller ej. Om det bedöms nödvändigt kan man ibland ta med sig medicin att ta vid behov under resan samt också ett intyg där diagnos och sjukdomsbild beskrivs.

Med vänlig hälsning
Perjohan Lindfors
Gastroenterolog