Ställ en fråga

Vill du ha ett personligt svar på en fråga som rör inflammatorisk tarmsjukdom som t ex Crohns sjukdom eller ulcerös kolit, kan du här ställa en fråga och få svar från någon av våra fyra experter. Svar på din fråga får du inom cirka 3 veckor. Var beredd på att din fråga kan komma att publiceras om den bedöms vara av allmänt intresse.

Ställ en fråga

Kommer stelhet i kroppen från Crohns och behöver jag annan medicin?

Hej!
Jag är 54 år och insjuknade i Crohns för 4 år sedan. Blev då så sjuk att jag fick ligga en vecka på sjukhus med näringsdropp. Har provat olika mediciner och går nu på TNF-hämmare medan jag trappar ner budesonid. Kortison har gett bra resultat men det är väl ingen medicin man ska använda för mycket av pga biverkningar. Nu försöker jag att ta budesonid varannan dag + mesalazin och TNF-hämmare. Problemet är att jag har så ont i hela kroppen. Så länge jag är stilla gör det inget ont men om jag ska t ex resa mig från en stol så känns det som om jag skulle ha värsta träningsvärken i hela kroppen. För att inte säga att kliva upp ur sängen. Jag kan knappt gå den första biten. Jag försöker att röra på mig genom stavgång så ofta som möjligt ca 5-6 gånger i veckan och när jag "fått igång" kroppen så fingerar det bra men så fort jag stannar till kommer stelheten tillbaka. Det känns både i muskler och leder. Kommer denna stelhet från sjukdomen och behöver jag annan medicin. Jag jobbar som personlig assistent till en tung, rullstolsbunden patient och det gör väl inte saken lättare.
Hälsningar!

Hej,
när man har Crohns sjukdom kan man ibland få problem med inflammation i olika leder. Det du beskriver är dock snarast en generell stelhet och smärta i kroppen. Om du har haft större doser cortison en längre tid kan man tänka sig att det är den minskade cortisondosen som gör att du blir stel i kroppen. Detta brukar gå över successivt. Man kan annars tänka sig att öka dosen lite grann för att sedan trappa ner långsammare. Det är dock viktigt att du tar upp frågan med din behandlande läkare för bedömning av vad stelheten beror på.

Med vänlig hälsning
Perjohan Lindfors
Gastrooenterolog