Ställ en fråga

Vill du ha ett personligt svar på en fråga som rör inflammatorisk tarmsjukdom som t ex Crohns sjukdom eller ulcerös kolit, kan du här ställa en fråga och få svar från någon av våra fyra experter. Svar på din fråga får du inom cirka 3 veckor. Var beredd på att din fråga kan komma att publiceras om den bedöms vara av allmänt intresse.

Ställ en fråga

Hur mycket energi tar Crohns sjukdom?

Hej, jag undrar om det finns någon undersökning alls om hur mycket energi Crohns sjukdom i form av kcal använder. Jag själv har haft Crohns i ca sju år nu och har nyligen tagit upp träning som en slags "medicin" för mina sömn- och aptitbesvär. Men jag har ända sen starten av min träning undrat hur mycket energi Crohns tar av mig. Jag förstår självklart att det skiljer sig markant från person till person, själv har jag lättare symtom av Crohns, men det skulle ändå betyda mycket om det fanns ett svar på det här, så det underlättar min träning. Jag skulle behöva veta lite mer exakt hur mycket jag bör få i mig varje dag för att orka med.

Fredrik


Hej Fredrik!
Tack för ditt mail. Jättebra att du har kommit igång med att träna!
Det är dessvärre helt omöjligt att säga hur mycket energi just du behöver utifrån informationen i ditt mail. Det beror hos alla människor på kroppssammansättning, hur mycket man väger, hur stor ämnesomsättningen är i vila (vilket kan mätas, men det är dyrt och görs nästan enbart i forskningssammanhang), hur mycket man rör på sig och motionerar, omgivande temperatur mm.

Crohns kostar extraenergi genom inflammationsprocessen och läkningen. Energibehovet ökar i olika hög grad. Under ett skov tar du inte upp energin och näringen på samma sätt.

Istället för att försöka hitta ett exakt svar på hur mycket energi (kcal) du behöver tycker jag att du ska känna efter hur du mår och kolla hur din vikt (och kanske muskelmassa om du är intresserad av det) ändrar sig.

Om du känner dig trött och inte orkar med träningen kan det bero på att du får i dig för lite energi eller vätska, eller att du inte laddar med tillräckligt mycket mat inför ett träningspass – tajmingen av mat och mellanmål i förhållande till träningspassen är viktig för hur man upplever träningen och för hur man presterar. Men det kan också bero på att du sover för lite, eller att du tränar för hårt och inte låter kroppen återhämta sig mellan träningstillfällena.

Din dietist kan gå igenom dina matvanor och hjälpa dig att justera dem efter hur du får i dig energi och andra näringsämnen.

Lycka till!

Med vänlig hälsning
Kajsa Asp Jonson

Dietist