Ställ en fråga

Vill du ha ett personligt svar på en fråga som rör inflammatorisk tarmsjukdom som t ex Crohns sjukdom eller ulcerös kolit, kan du här ställa en fråga och få svar från någon av våra fyra experter. Svar på din fråga får du inom cirka 3 veckor. Var beredd på att din fråga kan komma att publiceras om den bedöms vara av allmänt intresse.

Ställ en fråga

Hur minskar jag midjemåttet?

Hej!
Jag är en kvinna på 67 år som sedan ca 5 år fått diagnosen Crohns. Jag har dock haft magproblem sedan tonåren, men alltså fått en sen diagnos. Nu till mitt problem. Jag är 153 cm lång och väger 53 kilo, och klarar därmed BMI. Men jag har 83 i midjemått, vilket närmar sig det som anses farligt. Fram till 1992 vägde jag 43 kilo, så jag har därmed ökat min vikt med 10 kilo på 19 år, varav merparten har skett under de senaste 7 åren, efter min pension. Jag ökar inte längre i vikt, utan 53 kilo håller sig stadigt. Jag vill minska mitt midjemått med 10 cm och gå ner ca 5 kg. Kan nämna att mitt midjemått 1974, vid 30 års ålder, var 63 cm! Att uppnå det är naturligtvis inte möjligt, eftersom hormoner efter menopaus spelar in.

Finns det någon bra bantningsmetod, det finns ju många att välja på, som lämpar sig för min diagnos? Tilläggas bör, att jag 2004 fick en stressrelaterad stroke, som dessbättre inte gett några allvarligare men för mig. Har läst att stress kan leda till viktökning. Har inte förändrat mina matvanor, utan äter ungefär samma kost och i samma mängd som tidigare. Jag äter inte kött eller fågel, men all annan mat går bra. Undviker dock laktos, kål, bönor, lök, paprika, chili (dessvärre mycket populärt nu) och alltför fiberrik mat.

Jag röker inte och är helnykterist sedan 30 år. Äter inte snask, dricker inte läsk och äter inte kaffebröd annat än till fest. Undviker feta maträtter, pizza t.ex.

Tacksam för bantningsråd! Kanske jag bör få tid hos en dietist för kostförslag?

Vänlig hälsning
Karin


Hej Karin!
Tack för ditt mail.

Midjemåttet hänger ihop med flera andra riskfaktorer för hjärtkärlsjukdomar, så det är bra att du är medveten om midjemåttets betydelse för hälsan. Du skriver ingenting om mediciner, ibland kan till exempel kortison påverka midjemåttet.

Mer motion och mindre kalorier är det som gäller när man vill gå ned i vikt. Öka din vardagsmotion, t ex genom att dagligen promenera eller cykla minst 30-60 minuter, och lägg gärna till ett par svettiga träningspass så att du även bygger upp dina muskler – inte minst kring mage och rygg (den så kallade core-muskulaturen), det ger smalare midja och förebygger ryggproblem.

De bästa långsiktiga resultaten får man om man väljer långsamma kolhydrater och proteinkällor med låg fetthalt, till exempel fisk, skaldjur, keso, ägg och mejeriprodukter med lågt fettinnehåll (finns även laktosfria). Fyll gärna halva tallriken med grönsaker om din mage klarar det. Ät frukost, lunch och kvällsmat varje dag, och eventuellt något litet mellanmål, t ex en frukt eller en knäckeskiva med ost eller keso och tomatskivor.

Det är bra att du låter bli pizza, läsk, godis och kaffebröd. Detta är mat som ger en hel del extrakalorier men som inte tillför speciellt mycket näringsämnen.

Att gå till en dietist för att få individuellt anpassade råd tycker jag är en bra idé, då kan du få mer specifika råd utifrån dina vanor och önskemål.

Lycka till!

Med vänlig hälsning
Kajsa Asp Jonson
Dietist