Ställ en fråga

Vill du ha ett personligt svar på en fråga som rör inflammatorisk tarmsjukdom som t ex Crohns sjukdom eller ulcerös kolit, kan du här ställa en fråga och få svar från någon av våra fyra experter. Svar på din fråga får du inom cirka 3 veckor. Var beredd på att din fråga kan komma att publiceras om den bedöms vara av allmänt intresse.

Ställ en fråga

Finns det några läkemedel man inte får ta i samband med att göra en tatuering?

Hej!
Jag vill göra en tatuering men tänkte fråga om det är några speciella läkemedel som man inte får ta i samband med tatuering. Jag tar just nu TNF-hämmare, mezalasin, azatioprin, flouexetin, omeprazol och papaverin, något av dem som är dåliga i samband med tatuering? Tack för svar.

Med vänlig hälsning


Hej
När man är immunosupprimerad (behandlad med TNF-hämmare och/ eller immunomodulerande läkemedel som azatioprin) löper man generellt en ökad risk för infektioner, när man tatuerar sig framkallas en viss hudskada som då kan vara ingångsport för bakterier som orsakar infektion. Om du vill tatuera dig ska du se till att gå till en etablerad salong där man är mycket noga med hygienen och själv sedan följa skötselråden gällande tatueringen noggrant. Du bör dessutom stämma av med din läkare först.

Med vänlig hälsning
Perjohan Lindfors
Gastroenterolog