Ställ en fråga

Vill du ha ett personligt svar på en fråga som rör inflammatorisk tarmsjukdom som t ex Crohns sjukdom eller ulcerös kolit, kan du här ställa en fråga och få svar från någon av våra fyra experter. Svar på din fråga får du inom cirka 3 veckor. Var beredd på att din fråga kan komma att publiceras om den bedöms vara av allmänt intresse.

Ställ en fråga

Är det farligt att sola i solarium om man äter mediciner?

Hej!
Jag äter azatioprin och mesalazin. Jag undrar om det är farligt att sola solarium när jag äter dessa mediciner, eller går det bra att sola?

Huda Mustafa


Hej Huda
Om man medicinerar med immunosupprimerande läkemedel (t.ex. azatioprin) ska man vara extra försiktig med solning, eftersom man vid solning alltid ökar risken för vissa typer av hudcancer (t.ex. malignt melanom). Denna risk är större om man medicinerar med immunosupprimerande läkemedel. Mitt råd blir således att du undviker att sola i solarium, samt att du även är försiktig med solandet i övrigt, t.ex. använder solskydd med hög solskyddsfaktor vid vistelse i solen på sommaren.

Med vänlig hälsning
Perjohan Lindfors
Gastroenterolog